My photo
a utopist, a green, a free soul, a liberal, a young (well let's say 'a new' rather than 'young') mother, a rebel, a thinker, a smiler, a wonderer, a note, a butterfly, a rainbow, a nymph, a kite, a wave, a breeze from the sea, a purple soul, a chocolate-addict, a lover...

Friday 14 December 2012

Kis gunlerinde cocukla neler yapmali?


Su yasa kadar Delfina'ya elimden geldigi kadar hic televizyon acmamaya calistim. Ama ne zaman ki anne ya da baba dedelerini ziyarete gittik, TV surekli acik ve ister istemez cocuk alisiyor :(  Iki yasini gectigi icin Delfina, o kadar da takmiyorum. Gunluk TV izleme suresi 1 saat ama bunu 10'ar dakikalik surelere boluyorum. Acmadan once ona soyluyorum kac dakikasinin oldugunu, tamam mi diyorum. Tamam diyor. Aciyorum. Bazen izlemek istediginde 5 dakika bekle, 5 dakika sonra aciyorum diyorum. Koltuga bebegini alip gidiyor, onunla oynarken 5 dakikasi doluyor.
Gecen haftalarda cok siddetli bir enfeksiyon atlattim, esim calistigi ve aile fertlerimiz istanbul'da olmadigi icin sersefil yatarak gecirdim uzun bir hastalik donemini, o sirada mecburiyetten TV'yi acmam gerekti ama Delfinin davranislarinda olumsuzluk ve huzursuzluk artti. Benim de kendime gelmemle birlikte TV'ye son verildi. Ben TV izlemek istiyorsam, o yattiktan sonra ya da yatmasina cok yakin acabiliyorum. 

Bu kis gunlerinde iki yasinda bir bebekle neler yapabileceginize dair nacizane tavsiyeler:

Yilbasi agaci yaptik, bitmis bir havlu rulosu
ve kalin kagit ile
  • Gittiginiz parktan, emziren annelerden ya da apartmandan arkadaslar edinip, birbirinize davet etmek
  • Ev islerini zevkli bir sekilde birlikte yapmak. Mesela kabagi bile birlikte soyup, camasir makinasini birlikte, Delfi'nin yardimiyla, baslatmak. Dun mandali nasil acip kapayabilecegini calistik, cok zevkliydi..
  • Yeni kitap ve ahsap yapbozlardan almak. [Emziren Annelerden sevgili Puren, Delfi'ye dogum gunu icin ELC'dan bir puzzle tarzi bir sey getirmis, Delfi her gun onla vakit geciriyor]
  • Bir ayna almak, dergilerde gordugumuz karakterlerin ruh halini taklit etmek: kizgin, sasirmis, uzgun, mutlu gibi
  • Basit seyleri oyuna donusturuyoruz. Mesela bu sabah avakado dogradik, cekirdegi malumunuz kaygan. Delfina'ya kaygan kavramini anlatabilmek icin, avakado cekirdegini kullandim. Cekirdegi elime alip, bastirip kaydirdim, cekirdek elimden firladi. Sonra ona verdim, o da aynisini yapti. Cok eglendik mutfakta kayan bir cekirdekle :)
  • Tim Seldin'in Harika Cocuk Nasil yetistirilir kitabi bir suru oyun fikri verebilir:  
  • Feng-Shui sanirim etkili bir methodmus. Delfina odasinda gecen aya kadar hic oynamadi. Hep ben nerdeysem o odadaydi. Ama odasinin seklini degistirdim. Montessoriye daha uygun hale getirdim: yer yatagi, oyuncaklari bir kutunun icine tikmaktansa yeni aldigim raflara dizmek, odada ona uygun bir ayna, bir sandalye koymak, disfircasini, taragini onun ulasabilecegi uygun bir yere koymak gibi.. Ve Delfina odasinda vakit geciriyor artik :)) Yani odasini daha cazip hale getirebilirsiniz.
  • Salincak filan degil; eve kaydirak almak. Gecen sene almistim. hala tepe tepe sıkılmadan  oynuyor. Ozellikle yagmurlu gunlerde iyi oluyor. Aktif bir oyuncak oldugu icin enerjisini atiyor.
  • Aktivite masasi: bu aralar deli gibi bir masa ariyorum Delfina'ya ve bulamiyorum. IKEA'da var, ama bizim araba olmadigi icin oraya kolaylikla gidip bir seyler alamiyorum. Ama masa sart! Baska yerlerde de sacma sapan spiderman'li, pepe'li masa satiyorlar ama bence olmaz. Cocugun ozgurce calisabilecegi, yaraticiligini ortaya koyabilecegi sade bir alana ihtiyaci var. [guncelleme: Sevgili Senem, Delfina'ya kendilerinde olan fazla bir masa-sandalyeyi verebileceklerini soyledi. Yasasin!]
  • Aktivite zamani icin cocuklara uygun plastikten yapilmis makas, silinebilen boya kalemleri (Faber Castell'in var, duvari cizse bile silinebiliyor), renkli kagitlar, hem izola bant hem prit tarzi bir yapistirici [mesela gecen gun bir bos kutuyu PasaBahce'den gelen hediye kagidiyla kaplayip, ustunu boyadik. Boylece izola banti nasil tutacagini da anlamaya calisti]
  • Ayrica hava yagmurlu olmadiginda mutlaka parka gidiyoruz, uygun kiyafetler secmeli. Tchibo'ya cok guzel yagmur kiyafetleri gelmisti ama kacirdim :( LCWaikiki'den ici polar, disi yagmur icin uygun gibi gozuken bir esofman takimi aldim. Disari cikarken onu giyiyor. 
  • Muze ve sanat galerilerine gidebilirsiniz hem sicak hem de cocugun rahatca kosabilecegi alanlar. Delfina Istanbul Modern'e bayiliyor
  • Daha onceden blogumuzda bircok kereler ev yapimi oyun hamuru, parmak boyasinin tariflerini paylasmistim. Onlarla oynuyoruz, bunun haricinde mama sandalyesinin tepsisine un dokuyorum az miktar, parmagiyla unun ustunde sekiller ciziyor. Sonra kalan unlari ev yapimi oyun hamurumuzdan bir parca kopararak topluyoruz. Zaten icinde un olan oyun hamuru unun hepsini icine cekiyor. Boylece un da heba olmus olmuyor

Oyun hamuru ve unla oynarken

  • Kus beslemek! Yem alip kuslari besleyip, arkalarindan kosturuyor Delfina
  • Ekmek almak, firina birlikte gidiyoruz. Delfina hangi ekmegi istedigini soyluyor, annesinden aldigi parayla parayi firinci ablaya veriyor. Ekmegimizi aliyor, yolda bilumum kediye, tasa, su birikintilerine dokunup, eve geri geliyoruz.
  • Renkli Ada gibi hem annenin rahatlayabilecegi, hem de cocugun baska cocuklarla tanisip, oynayabilecegi bir mekana gitmek...


Ayrica cocukla zaman geciren kimsenin/ebeveynin ruh hali cok onemli. Benim motivasyonumun dusuk olmasi, Delfina'yi kesinlikle etkiliyor.

Bunlar bizim gun icinde yaptiklarimizdan secmeler, belki baska annelere fikir verebilmisizdir..
Sevgiyle ve oyunla...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...